Skab opmærksomhed og styrk kendskabet til dit produkt– få 5 råd til din digitale markedsføring

Hele den digitale verden er konstant i forandring. Det er både udfordrende og fascinerende på samme tid for virksomheder. Du skal derfor tænke dig om, før du kaster om dig med markedsføringskroner.

Marketingdisciplinen er under hastig udvikling. Digital markedsføring har åbnet op for en verden af helt nye annonceringsmuligheder hos virksomheder. Den digitale forandring har givet virksomhederne mulighed for at være deres egne medieudbydere, der har gjort det muligt at ramme målgrupper langt mere effektivt.

Med fagudtryk som SEO og SEM kan det hele godt føles som en jungle at finde rundt i. Det behøver dog ikke være så kompliceret, det kræver blot en plan og en vis tålmodighed.

Overvej 3 ting, når du skal i gang med at markedsføre dig digitalt

En rigtig god start på digital markedsføring er at overveje, hvem du vil målrette din indsats mod, hvordan du vil eksekvere den og med hvilke former for budskaber. Dette er en vigtig del af processen, da du undgår at bruge unødvendige ressourcer på noget, som måske på forhånd har en svag mulighed for at give et reelt afkast. Det er derfor en god idé at tage stilling til dette:

Hvor stort et budget har du til rådighed?

Det behøver ikke koste en halv bondegård at kaste sig hovedkulds ud i digital markedsføring. Du kan i første omgang forsøge dig med et mindre beløb, hvis du vil gøre brug af betalt markedsføring. Hvis ikke, kan du gøre brug af SEO, som er den organiske del af Google og dermed gratis markedsføring. Find det der fungerer, og hold øje med dine resultater løbende.

Hvem er egentlig din målgruppe?

Når du skal annoncere online, kan du i dag målrette dine annoncer mod bl.a. geografi, køn, alder og interesser. Brug derfor tid på at beskrive din målgruppe så detaljeret som muligt, og forsøg at sætte dig ind i, hvad der måtte vække deres interesse. På den måde kan du, med større vinding, skrive indhold og opsætte dine annoncer.

 

Hvilke kanaler tænker du at gøre brug af for at nå din målgruppe?

Gør dig overvejelser om, hvor din målgruppe befinder sig. Er de på de sociale medier, hvis ja, hvilke? Giv dig også i kast med at sætte dig ind i, hvilken kunderejse dine kunder er på, fra de ser dit produkt, til at de (forhåbentlig) ender med at købe det. Dette vil hjælpe dig med at forstå, hvilke kanaler du primært bør satse på.

Du får 5 råd med på vejen, så du kan komme godt i gang

  1. Prøv at give dig i kast med Facebook-markedsføring. Det virker stort set for alle virksomheder, og det er utrolig nemt og billigt at komme i gang med. Du kan nemlig markedsføre dine produkter selv via din hjemmeside, helt simpelt og du når effektivt ud til alle de personer, du er mest interesseret i.
  2. Installer Google Analytics. Dette gratis analyseværktøj giver dig værdifuld indsigt i, hvem der lægger vejen forbi din hjemmeside, hvad de foretager sig og hvor de kommer fra. Det kan installeres på få minutter og så er du godt i gang.
  3. Bruger du personligt salg, når du sælger til virksomheder, så skal du tage et kig på LinkedIn. Her kan du ofte komme i direkte kontakt med potentielle kunder. LinkedIn kan dermed være en værdifuld platform at gøre brug af.
  4. Content marketing er rigtig godt at benytte. Det handler i bund og grund om, at du skal skabe relevant indhold for dine produkter, så du kan tiltrække de rigtige besøgende, der ender i profit for din virksomhed.
  5. Markedsføring foregår døgnet rundt, og det gælder også for god kundeservice. Du skal derfor være opmærksom på at besvare kunder døgnet rundt (så vidt det er muligt), når de f.eks. kontakter dig på mail eller via de sociale medier. Forsøg at være til stede så meget som muligt, det betaler sig ofte i sidste ende at have tilfredse kunder.